"Homeland Security Metamorphosis" (HSM) by Sebastian Bieniek, 2009-2012


Die Metamorphose des Sebastian Bieniek

(scroll down for english version)

Die Serie von 14 Gemälden mit dem Titel „Homeland Security“, entstanden zwischen 2009 und 2012 scheint auf den ersten Blick nur eine ganz normale Serie von Gemälden zu sein. 

Sieht mal allerdings näher und insbesondere in die Entstehung offenbart sich nichts weniger als eine Metamorphose eines Künstlers. Eine Transformation von Handwerker zu einer Ikone und gleichrangiges Teil des Kunstwerks. Bieniek ist damit im Jahr 2010 nicht weniger als 15 Jahre seiner Zeit voraus. Also es noch kein Instagram gab hab der Berliner Künstler schon alles vorgeführt, an seine Grenzen getrieben und ausgereizt was später Generationen von Künstler auf der beliebtesten App unter Künstlern und sonstigen Selbstdarstellern nachahmen werden. 

Sebastian schlüpft vor laufender Kamera von einem Archetypen in den anderen. Mal ist er der Herkules der seine Muskeln zum besten gibt, mal der Indianer, mal der Verrückte und ein anderes mal der nachdenkliche Poet und Denker. Nichts scheint es zu geben was der Künstler nicht sein kann. 

Hierzu benutzt er auch auch virtuos alle bekannten Techniken der Photographie angefangen bei der Doppelbelichtung über Langzeitbelichtung bis hin zur digitalen Bildbearbeitung. 

Und trotz allem, trotz all der in alle Richtungen sprudelnden Kreativität geht bei Bieniek nicht die menschliche Wärme verloren. Sebastian bleibt ein warmherziger Mensch der souverän Zwischenfälle seiner eigenen Lebensrealität zulässt und so gekonnt in die Szenerie einbaut als wäre es von vorn herein geplant. So der zufällige Besuch seines vierjährigen Sohnes der - und darin liegt auch eine ganz eigene Komik - das nachahmt was er von seinem Vater kennt, nämlich ein Konvolut aus Rollen, Darstellungen, über die nur jemand verfügen kann, der inmitten auf der Bühne seiner eigenen Kunst steht und mit jedem Millimeter, jeder Sekunde und jedem Gramm etwas zu sagen und mitzuteilen hat. 

Wir sehen hier einen sich über drei Jahre erstreckenden Entstehungsprozess, inclusive sowohl der Schwächen wie auch der Stärken. Angefangen bei einer leeren Leinwand und aufgehört bei einer vor einer Ausstellungswand hängenden Gemäldeserie. 

Die insgesamt aus 95 Einzel-Photographien bestehend Serie wurde 2025 auf der Base Blockchain in Form einer Serie mit dem Titel „Homeland Security Metamorphosis“ (HSM) gemintet. 

Wie man später sehen wird, ist diese Photo-Serie der Kern aller folgenden Photoserien des Künstlers. Selbst die berühmte Doublefaced Photo-Serie hat angefangen wie diese - indem der Sohn des Künstlers eigentlich gestört hat, der Künstler dieses Stören aber ins Positive gekehrt und aus dem Scheitern ein erfolgreiches Kunstwerk kreiert hatte. 



"Homeland Security Metamorphosis no. 3" (HSM) by Sebastian Bieniek, 2009

The Metamorphosis of Sebastian Bieniek


The series of 14 paintings entitled “Homeland Security,” created between 2009 and 2012, appears at first glance to be just a normal series of paintings.

But a closer look, especially at the creation, reveals nothing less than a metamorphosis of an artist. A transformation from craftsman to icon and equal part of the work of art. In 2010, Bieniek was no less than 15 years ahead of his time. Before Instagram existed, the Berlin artist had already demonstrated everything, pushed it to its limits and exhausted it, something that generations of artists would later imitate on the most popular app among artists and other self-promoters. Sebastian slips from one archetype to the next in front of the camera. Sometimes he is Hercules flexing his muscles, sometimes the Native American, sometimes the madman and another time the thoughtful poet and thinker. There seems to be nothing the artist cannot be...


"Homeland Security Metamorphosis no. 16" (HSM) by Sebastian Bieniek, 2010


... To this end, he also masterfully uses all known photography techniques, from double exposure to long exposure and digital image processing.

And despite everything, despite all the creativity bubbling in all directions, Bieniek's human warmth is not lost. Sebastian remains a warm-hearted person who confidently allows incidents from his own life and incorporates them into the scenery so skillfully as if they were planned from the start. Such as the chance visit of his four-year-old son who - and therein lies a very special humor - imitates what he knows from his father, namely a convolute of roles, portrayals that only someone who stands at the center of his own art and has something to say and communicate with every millimeter, every second, and every gram can command. Here we see a creative process spanning three years, including both the weaknesses and the strengths. Starting with an empty canvas and ending with a series of paintings hanging in front of an exhibition wall.



"Homeland Security Metamorphosis no. 20" (HSM) by Sebastian Bieniek, 2010


"Homeland Security Metamorphosis no. 29" (HSM) by Sebastian Bieniek, 2010


The series, consisting of 95 individual photographs, was mined on the Base Blockchain in 2025 in the form of a series titled “Homeland Security Metamorphosis” (HSM).

As we will see later, this photo series forms the core of all the artist's subsequent photo series. Even the famous Doublefaced Photo series began like this—with the artist's son actually causing disruption, but the artist turned this disruption into something positive, creating a successful work of art from the failure.


"Homeland Security Metamorphosis no. 31" (HSM) by Sebastian Bieniek, 2010


"Homeland Security Metamorphosis no. 42" (HSM) by Sebastian Bieniek, 2011


"Homeland Security Metamorphosis no. 46" (HSM) by Sebastian Bieniek, 2011


"Homeland Security Metamorphosis no. 49" (HSM) by Sebastian Bieniek, 2011


"Homeland Security Metamorphosis no. 54" (HSM) by Sebastian Bieniek, 2011


"Homeland Security Metamorphosis no. 64" (HSM) by Sebastian Bieniek, 2011


"Homeland Security Metamorphosis no. 65" (HSM) by Sebastian Bieniek, 2011


"Homeland Security Metamorphosis no. 69" (HSM) by Sebastian Bieniek, 2011


"Homeland Security Metamorphosis no. 75" (HSM) by Sebastian Bieniek, 2011


"Homeland Security Metamorphosis no. 87" (HSM) by Sebastian Bieniek, 2012


"Homeland Security Metamorphosis no. 95" (HSM) by Sebastian Bieniek, 2015